Työnhaku on työnhakijan ”työtä” ja uuden pohjoismaisen työnhaun mallin tavoitteena on asettaa työnhakijan työlle mittareita. Tuloksellisuuden tavoite työelämästä siirretään työnhakijan toimintaan suoraviivaisesti. Työnhakijalle on määritelty neljän työpaikkahakemuksen tavoite kuukaudessa ja kohta se on lakiin kirjattu. Tosin paikallinen työmarkkinatilanne antaa mahdollisuuden harkintaan ”pakko”hakujen määrässä, joten ihan sokeana tuota lukua ei kannata tuijottaa. Ensimmäinen kolme kuukautta työnhaun aloituksessa on se ”aktiiviaika”, johon mallissa panostetaan. Tukea työnhakuun tuona aikana työnhakija saa kahden viikon välein.
Mallin taustalla on kansainvälisiä tutkimuksia ja mallia on haettu mm. Tanskasta. Hyvä on kysyä, olisiko tätä mallia pitänyt siirtää myös työttömyysetuuteen, jotta voisimme oikeasti sanoa siirtyvämme kohti tanskalaista työllisyyden hoitoa? Tanskassa työttömyysetuus on 90 % palkasta heti alkuun, Suomessa merkittävästi vähemmän. Suoraan emme voi tätä vertailua tehdä, sillä työmarkkinoiden toiminta ja systeemit ovat erilaisia, Tanskassa työntekijän asema esim. irtisanomistilanteessa on heikompi.
Saimme kolmen vuoden ajan olla pilotoimassa yksityisen ja julkisen työnvälityksen välistä yhteistyötä, tehostettua työnvälitystä – Turun mallia. TE-toimisto ohjasi meille noin 120 työnhakija-asiakasta viikossa ja aloitimme palvelun intensiivijaksolla. Ryhmämuotoisen alun jälkeen jokaiselle räätälöitiin yksilöllinen palvelupolku, jota seitsenhenkinen valmentajatiimimme tuki. Tuloksia tuli. Kolmen kuukauden aikana 39 % palveluun ohjatuista löysi ratkaisun. Kaikkiaan teimme 13 525 yksilöllistä työ/koulutustarjousta ja 51 856 ohjauskohtaamista. Korostan, että tehostettuun työnvälitykseen ei ohjattu alle 3 kk työttömänä olleita, vaan työttömyyden kesto oli asiakkaillamme tyypillisesti kuukausia ja jopa 10 vuotta.
Pääsimme tässä mallissa hyviin tuloksiin yhteistyössä julkisen sektorin kanssa. Teimme monialaista yhteistyötä eri toimijoiden, kouluttajien, työnantajien, järjestöjen ja tietenkin työnantajien kanssa. Jokaiselle työnhakija-asiakkaalle pyrimme tarjoamaan sopivia työpaikkoja ja kannustimme häntä laajentamaan työnhakua myös oman alan ulkopuolelle. Teimme työnhakua yhdessä ja seurasimme aktiivisesti työnhaun etenemistä. Teimme palvelua, jossa tehdyt työpaikkahaut kirjattiin näkyväksi. Teimme palveluohjausta elämäntilannetta kartoittaviin palveluihin ja keräsimme sopivia toimijoita asiakkaan ympärille – yhteisohjaus Ohjaamon ja kuntien kanssa oli arkea. Teimme tämän kaiken yhteistyön taloudellisesti tehokkaasti. Teimme parasta työtä asiakkaiden kanssa, joiden kohdalla työttömyyden kesto oman aktiivisuuden herättämisellä lyheni, toivorikkaus elämässä lisääntyi ja haluttu tulos saavutettiin. Hyvänä esimerkkinä tästä on Mikon kokemus.
Infopisteessä haemme töitä työnhakijan tarpeet huomioiden. Menemme laatu edellä, hakemusten määrä kyllä täyttyy. Tapaamme asiakkaita noin kahden viikon välein ja raportoimme mitä olemme hakeneet. Turun mallin aikana näin opimme toimimaan. Taidamme jo nyt toteuttaa pohjoismaista työnhaun mallia?