Monet urasuunnittelun ja työnhaun valmentajat kehottavat rakentamaan tietoisesti omaa brändiä. Tähän liitetään visuaalisuutta, kuvia, some-näkyvyyttä ja muotitermejä vilisevää osaamisen kuvailua. Olemme työnhaussa siirtyneet jo ajat sitten osaamisen todistamisesta osaamisen tuotteistamiseen. Vaikka emme mitenkään haluaisi markkinoinnin kikkoja ottaa haltuumme, niin mielikuvien luominen ja ”brändäys” koskettaa yhä enenevässä määrin eri alojen ammattilaisia. Tapa, millä haet työtä, kertoo tavasta, miten teet työtä.
Itse koen, että hyvä brändi tarvitsee kunnollisen pohjatyön. Perusteellinen osaamisen kartoitus antaa sisällön ja siten brändityölle uskottavuutta ja aitoutta. Kevyin perustein rakennettu henkilökuva on silkkaa huttua ja pahimmillaan torppaa pärjäämisen tämän päivän työmarkkinoilla. Tae siitä, mitä lupaat, on kuitenkin lunastettava arjen työssä joka päivä.
Luottamus omiin taitoihin ja osaamiseen syntyy vuorovaikutuksessa. Työssä ollessa saamme palautetta asiakkailta, työkavereilta ja toisinaan pomoltakin kehuja. Opiskelussa arvosanat kertovat miten pärjäämme ja yhä enemmän saamme tehdä itsearviointeja sekä oman osaamisen arviointia yhdessä oppimistamme tukevien ammattilaisten kanssa. Sieltä täältä kerätyt kommentit ja itse havaitut onnistumiset on helppo kirjata ylös ja sanoa että ainakin tämän osaan. Tämä on hyvä pohja. Pitkällä tähtäimellä on ihan ajan kanssa hyvä pysähtyä miettimään, mitä nämä kaikki osaamiseni ovat, missä olen niitä oppinut ja miten voin niitä hyödyntää urallani. Yllättävää kyllä osaamista tulee kerrytettyä myös vapaa-ajalla – vaikkapa alan kirjallisuutta lukien tai liikuntaa harrastaen.
Lähdemme sitten rakentamaan brändiä tai tuotteistamaan osaamista niin hyvä on ottaa hetki, jos toinenkin, aikaa. Lue työtodistukset, tsekkaa koulusta saadut palautteet, mieti omaa tapaa oppia ja ennen kaikkea mieti elettyä elämää oppimisprosessina. Työnhaussa ja urasuunnittelussa on katse tulevaisuudessa ja voimme osin päättää mitä osaamista haluat uudelle uralle mukaasi ottaa. Työmarkkinatilanne ja erityisesti työnantajien osaamistarpeet sitten määräävät onko tälle osaamiselle tarvetta ja/tai voiko sille pohjalle lähteä rakentamaan uraa.
Valmentajana olen usein saanut olla tässä prosessissa peilinä, sparraajana ja ainutlaatuisten yksilöllisten osaamisyhdistelmien sanoittajana – markkinointimiesten näkökulmasta brändinrakentajana. En kannata ajatusta brändinrakentamisesta, jos kyse on mielikuvan luomisesta ilman sisältöä. Kannatan ajatusta silloin, kun brändi perustuu aitouteen, hyvään itsetuntemukseen, realistiseen käsitykseen tiedoista ja taidoista ja myös kyvystä näyttää toteen sen, minkä lupaa.
Loppujen lopuksi työnantaja palkkaa työntekijän – ihminen palkkaa ihmisen.